woensdag 28 september 2011

Vlaaij Top-15 van 26 september - 2 oktober

Alsof het nog niet erg genoeg is dat mijn favoriete radiostation, KinkFM, er overmorgen mee ophoudt, zenden ze de laatste twee weken van hun bestaan de beste 1600 plaatjes allertijden uit. Helaas ben ik er eentje van het soort dat dan alles in het werk stelt om daar maar zo min mogelijk van te hoeven missen, en dat leidt er blijkbaar zelfs toe dat ik zomaar vergeten ben om vorige week een Vlaaij Top-15 te produceren. Niet getreurd, deze week zijn we terug!
Het nadeel van die Kink-lijst is echter dat ik weinig tijd heb gehad om me te verdiepen in alle - ongetwijfeld mooie - nieuwe muziek die er is uitgekomen. Zodoende is er eigenlijk niet eens zo heel veel veranderd in de lijst, ondanks dat we een week hebben overgeslagen. Wel zijn er vier nummers verdwenen: M83, dEUS, The Kills en - most prominently - Wakey!Wakey! Na maar liefst drie weken bovenaan de ranking, is het voorlopig even gedaan met het feest voor Mike Grubbs en consorten.
Nieuwe binnenkomers zijn er dus ook weer te begroeten. De leadsingle van het nieuwe Kasabian-album begint me steeds meer te bekoren, en Days are forgotten entert de lijst dan nu ook eindelijk, op plek 15. Hoger vinden we ook de zeer fijne nieuwe single van Nero en de enorm poppy-doch-lekkere nieuweling van Coldplay. De topper van de debutanten is echter Jens Lekman. De dertigjarige Zweed komt met zijn Argument with myself postvatten op de drempel van de top-10.
Bovenin de lijst verandert er werkelijk waar helemaal niets. The Vaccines blijven op 1, Other Lives blijven op 2 en Florence & The Machine blijven op 3. Gevalletje 'if it ain't broken, don't fix it'. Daarachter wordt echter wel degelijk geschoven: Edward Sharpe en de Intergalactic Lovers doen goede zaken, maar de klapper van de week wordt gemaakt door The Jezabels. Maar liefst tien plekken winst boeken de heren en dames van Down Under, en ze lijken met hun titel - Endless Summer - zowaar nog gelijk te krijgen ook! We beleven een heuse zomerrenaissance zo aan het eind van de eerste herfstmaand...



01           [01]        The Vaccines - All in white

02           [02]        Other Lives - Tamer animals
03           [03]        Florence & The Machine - What the water gave me
04           [06]        Edward Sharpe & The Magnetic Zeros - Home
05           [15]        The Jezabels - Endless Summer
06           [10]        Intergalactic Lovers - Fade away
07           [04]        Wolf Gang - The King and all of his men
08           [05]        Customs - Harlequins
09           [08]        The War On Drugs - Baby missiles
10           [00]        Jens Lekman - An argument with myself
11           [00]        Coldplay - Paradise
12           [07]        Ben Howard - The wolves
13           [00]        Nero - Promises
14           [09]        Noel Gallagher's High Flying Birds - The death of you and me
15           [00]        Kasabian - Days are forgotten

En ondanks dat met KinkFM één van mijn voornaamste inspiratiebronnen voor deze lijst wegvalt, zijn we er volgende week weer 'gewoon' (zo gewoon is het immers niet meer, dat ik elke week met een lijst kom..) met een nieuwe Vlaaij Top-15!

2 opmerkingen: