dinsdag 13 september 2011

Vlaaij Top-15 van 12-18 september 2011

Gisteravond werd ik toch plotseling opgehouden door een lezing van Maarten van Rossem, en daarna werd mijn aandacht onherroepelijk getrokken door amechtig lonkende Belgische bieren. Ergo: we zijn weer eens een dagje te laat, maar zeg nou zelf, dit zijn toch wel de betere smoezen?
Aan kracht boet de Vlaaij Top-15 in ieder geval niet in, of het nou maandag of dinsdag is. We hebben een nieuwe nummer 1, en die doet het volledig in het wit: jawel, The Vaccines stormen naar de top! De vierde single van hun debuutalbum is wat minder springerig uptempo dan de voorgangers (Wreckin' bar, Post-break up sex en If you wanna), maar eigenlijk bevalt me dat wel. In Engeland is trouwens de vijfde single ook al weer uit, een 99 seconden durende, hyperactief springende ode aan het bloedmooie Deense model Amanda Nørgaard. Binnenkort meer dan waarschijnlijk ook in deze lijst te bespeuren, zo rond de tijd dat ik All in white beu begin te worden. Kan nog even duren...
Customs zijn hun bovenste plekje dus kwijt, en kelderen gelijk naar positie 5. Other Lives staan geparkeerd op plek 2, zij moeten nog een week wachten voor een nieuwe kans om de hoofdvogel af te schieten. Florence & The Machine stijgen van 4 naar 3, terwijl Wolf Gang de omgekeerde beweging maakt. Behalve Customs en The Vaccines wordt er dus maar weinig geschoven in de topregionen.
Dat geldt eigenlijk ook wel een beetje voor de rest van de lijst, want de enige serieuze stijger is de nieuwe Intergalactic Lovers. Zakkers zijn dan weer M83 en Wakey!Wakey!, dat nu in de gevarenzone beland is. De gevarenzone bleek deze week dodelijk voor Gotye en Elite Gymnastics, want zij zijn er helemaal niet meer bij.
Slechts twee nieuwe binnenkomers dus, waarvan de hoogste op plek 8 paradeert. Baby missiles heet het nummer, en de band The War On Drugs brengt daarmee een soort allegaartje van invloeden, variërend van Bruce Springsteen tot Arcade Fire en van Bob Dylan tot Cocteau Twins, bij elkaar tot één geluid. En met succes, mag ik wel zeggen! De andere nieuwe binnenkomer is van de Australische groep The Jezabels, die met hun Endless Summer, zelfs als je de bloedmooie blondine in de zeer fraaie clip wegdenkt, nog tot plek 15 reiken.



01           [07]        The Vaccines - All in white

02           [02]        Other Lives - Tamer animals
03           [04]        Florence & The Machine - What the water gave me
04           [03]        Wolf Gang - The King and all of his men
05           [01]        Customs - Harlequins
06           [05]        Edward Sharpe & The Magnetic Zeros - Home
07           [06]        Ben Howard - The wolves
08           [00]        The War On Drugs - Baby missiles
09           [09]        Noel Gallagher's High Flying Birds - The death of you and me
10           [14]        Intergalactic Lovers - Fade away
11           [08]        M83 - Midnight city
12           [11]        dEUS - Constant now
13           [13]        The Kills - Future starts slow
14           [10]        Wakey! Wakey! - Light outside
15           [00]        The Jezabels - Endless Summer

Tot volgende week!

5 opmerkingen:

  1. Fantastische nummer 1 (bedoelde ik). Man, wat is het moeilijk om hier een reactie te plaatsen. Moet wel 3 - 5 keer proberen en dan typ ik nog een fout.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jammer van Gotye. OK, die blonde is knapper dan Wally, maar als het dan toch uit Australië moet komen, verkies ik toch Somebody That I Used to Know boven deze Endless Summer.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie nummer 1 & 2 Kaj. Ja al zijn mijn reacties wat minder geworden, ik hou het nog steeds bij hoor. Besteed er wanneer ik uitzend ook nog steeds aandacht aan. Al kom je dat weinig controleren haha ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ken je deze al?
    http://soundcloud.com/channelcairo/elephant-room

    BeantwoordenVerwijderen