woensdag 1 februari 2012

Vlaaij Top-15 - 2012 Week 5

Tja.. Ik zal maar niet te zeer m'n best doen om allerlei interessante excuses te verzinnen waarom ik de maand januari in z'n geheel heb overgeslagen, feit is dat even de moraal niet had om me veel met de nieuwste muziek bezig te houden. Het is nu echter februari, en na de eerste 4 weken van het jaar geheel te hebben geskipt, is het nu tijd om de draad weer op te pakken.
Ik ga het ietsje anders aanpakken: ik roep niet van tevoren op welke dag de lijst gepubliceerd gaat worden, maar reken er maar op dat het ongeveer in het midden van de week zal zijn. Zoals vandaag dus, woensdag 1 februari!

Slechts vier plaatjes hebben de kerstvakantie en uitgebreide nasleep daarvan overleefd: Ben Howard, Customs, Mastercab en Noel Gallagher staan nog steeds in de lijst. Customs staan op plek 5 nog net zo hoog in mijn achting als eind december, en Ben Howard staat op plek 3 zelfs nog wat hoger dan destijds. Noel Gallagher was de laatste nummer 1 van het jaar 2011, en moet het nu met een bescheiden plek 6 doen. Mastercab klampt zich op plek 14 halsstarrig vast aan hun felbevochten plaatsje in de lijst.
De overige twaalf nummers zijn gloednieuw in de Vlaaij Top-15, en eigenlijk is het onzin om ze één voor één te gaan behandelen. Voor de topposities maak ik een uitzondering.
Op positie 4 staat het buitengewoon aanstekelijke Heart attack van The Asteroids Galaxy Tour. Een plaatje dat in de lijn ligt met hun hitje Around the bend van enkele jaren geleden, en eigenlijk hebben ze hiermee gewoon weer een voltreffer te pakken.
Plek 3 is dus voor Customs, en de op één na hoogste plek in de eerste Vlaaij Top-15 van het nieuwe jaar wordt ingenomen door The Shins, en dat is een band die mij zéér na aan het hart ligt. Kort gezegd ken ik eigenlijk geen zwakke nummers van James Mercer en zijn gevolg, en ook dit Simple song - het eerste nieuwe Shins-materiaal in bijna 5 jaar - stelt niet teleur. Dat Mercer het songschrijven nog niet verleerd was, had hij natuurlijk in het projectje Broken Bells al wel bewezen...
Helemaal bovenaan hebben we - als ik me niet sterk vergis - een primeur te pakken: voor het eerst staat een Nederlandstalig nummer in de Vlaaij Top-15. En dan doen we het gelijk goed, want Spinvis' Kom terug staat  op nummer 1 deze week! Hij maakt muziek waarvan ik me perfect kan voorstellen dat mensen er gestoord van worden, maar zijn vaak ondoorgrondelijke gerijm doet het in Huize Vlaaij altijd goed.


01           [00]        Spinvis - Kom terug
02           [00]        The Shins - Simple song
03           [04]        Ben Howard - Keep your head up
04           [00]        The Asteroids Galaxy Tour - Heart attack
05           [05]        Customs - Toupee
06           [01]        Noel Gallagher's High Flying Birds - IfI had a gun
07           [00]        Silversun Pickups - Broken bottles
08           [00]        Miike Snow - Devil's work
09           [00]        S.C.U.M. - Faith unfolds
10           [00]        Blaudzun - Elephants
11           [00]        M83 - Reunion
12           [00]        Florence & The Machine - No light,no light
13           [00]        Moss - What you want
14           [09]        Mastercab - Harbor
15           [00]        Of Monsters And Men - Little talks

Volgende week een nieuwe lijst! Al snap ik het gerust als je aan die belofte niet meer zo veel waarde hecht...

9 opmerkingen:

  1. Een tip voor een (eventuele) volgende lijst. These Days van de Foo Fighters. Die is wel erg 2011, maar is nu (pas) als single uitgebracht vergezeld van een prachtig filmpje. Op de 3fmsite is ie te zien. Op Youtube wordt ie voor Europeanen telkens weggehaald...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nummers 1,2,5 en 10 zijn ijzersterk Kaj!
    Ben Howard is me alweer gaan vervelen en Miike Snow wordt behoorlijk gepusht op 3FM maar het is wat mij betreft een single van niks.........
    Bij Florence & the Machine gaat bij mij ook nog steeds geen lichtje branden oftewel de hype heeft mij nog steeds niet bereikt. Maar.......goed dat je lijst er weer is!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou Dave, de single van Miike Snow die ik hier in m'n lijst heb staan is een andere dan de single die op 3FM nu vaak gedraaid wordt, geloof ik.. Devil's Work staat bij bijvoorbeeld Pinguinradio en KXRedHot nu in het lijstje, en op 1 in de Free40. Maar op 3FM hebben ze Paddling Out als single. Weet eigenlijk niet welke nieuwer is, maar weet wel dat ik Devil's Work veel fijner vind :)

      Verwijderen
    2. ik word wel blij van die sirene-stem van Florence. En als je niet naar 3 fm luistert is Mike Snow heel lekker. Die blazers ...

      Verwijderen
  3. Paddling out is ouder en, inderdaad, Devil's Work is een lekker nummer.

    Nog een tip: Ook van Velociraptor! is weer een single getrokken: Goodbye Kiss

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wie we hier terug hebben, zie! Mooi lijstje overigens met weer heel wat overeenkomsten met de Mmmm top 30 (http://mmmmtop20.webs.com/. Enkele nummertjes zijn ondertussen wel achterhaald (de Belgische vertegenwoordiging), maar toen ik twee weken break nam in de kerstvakantie duurde het ook even eer ik weer mee was. Komt wel weer in orde!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Kaj, waar je nieuwe lijstje? ;) Wacht al weer een poosje!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind het een prima lijst, kende SCUM niet. Fijn nummer.
    Benieuwd naar je nieuwe lijst.

    BeantwoordenVerwijderen