maandag 22 augustus 2011

Vlaaij Top-15 van 22-28 augustus 2011

Ik ken mezelf. En ondanks dat ik soms geen goede vriend van mezelf ben, heb ermee leren leven dat ik me lang niet altijd aan m'n eigen beloftes houd. De kans dat ik in de toekomst nog eens weekjes van de top-15 ga overslaan of in elk geval m'n zelfgestelde deadline mis, is meer dan aanwezig. Sterker: het zou me verbazen als het niet gebeurde. Een lijstje maken is er de afgelopen week niet van gekomen, dus vandaar nu een frisse start, op de maandagavond. Zien hoe lang ik dat kan volhouden...
Als je ziet hoe weinig er bovenin de lijst eigenlijk veranderd is, is het misschien maar goed dat ik een weekje heb overgeslagen - de vakantie was trouwens heerlijk, thanks for asking. Wie weet had ik me anders wel verplicht gevoeld nu een nieuwe nummer 1 aan te wijzen. Dat hoeft nu nog niet, en zo is Wakey!Wakey! de eerste die het voor elkaar krijgt om langer dan 2 weken op de hoogste trede te staan. Light outside, ik ben simpelweg verliefd op dat nummer. We zullen zien hoe lang de wittebroodsweken nog duren, maar vooralsnog kan zelfs nummer 2 Noel Gallagher niet aan Mike Grubbs en z'n bandje tippen!
We zien wel dat enkele plaatjes een flinke opmars in de benen hebben. Most notably is daar het Belgische Customs, dat echt door de lijst jojoot. Vorige keer nog een eindje gezakt, maar deze week stijgen ze zomaar van 11 naar 3; zouden de Harlequins of love dan toch nog écht gaan toeslaan? Ook Gotye en Snow Patrol bewijzen geen eendagsvliegen in de lijst te zijn, en maken vorderingen richting de ijlere luchtstreken van de Vlaaij Top-15.
Zakkers moeten er ook zijn, en dat zijn vooral Danger Mouse & Daniele Luppi, The Joy Formidable en ex-lijstaanvoerders Lamb en Damien Rice. De tweevoudig nummer 1 staat nog net op het randje van de afgrond gebivakkeerd, maar het lijkt me eerlijk gezegd sterk dat ze er volgende week nog bij zijn...
Vier nieuwe binnenkomers geven de lijst deze week kleur, en dat gaat ten koste van Cage The Elephant, The Kooks, Chapel Club en vooral Benjamin Francis Leftwich, die bijna twee maanden in de lijst stond en ooit de 3e plaats bereikte. Nieuw is vooral het heerlijke elektronische Midnight city van M83 (dank, Marc!), en ook Ben Howard, dEUS (toch wel een groeiplaatje, dat Constant now) en het bandje met de geniale naam 'Hungry Kids Of Hungary' mogen zich deze week verheugen over hun toetreding tot de annalen van de Top-15.


01           [01]        Wakey! Wakey! - Light outside

02           [02]        Noel Gallagher's High Flying Birds - The death of you and me
03           [11]        Customs - Harlequins
04           [04]        The Kills - Future starts slow
05           [14]        Gotye ft. Kimbra - Somebody that I used to know
06           [00]        M83 - Midnight city
07           [05]        Wolf Gang - The King and all of his men
08           [03]        Danger Mouse & Daniele Luppi ft. Norah Jones - Black
09           [13]        Snow Patrol - Called out in the dark
10           [07]        Bombay Bicycle Club - Shuffle
11           [06]        The Joy Formidable - Whirring
12           [00]        Ben Howard - The wolves
13           [00]        dEUS - Constant now
14           [00]        Hungry Kids Of Hungary - Scattered diamonds
15           [10]        Lamb ft. Damien Rice - Back to beginning

Tot maandag?

4 opmerkingen:

  1. Wolf Gang vind ik een heerlijk nummer net als de rest van het album van ze.

    Tot maandag...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha, den Ben ook ontdekt? Goed he. Check ook Edward Sharpe & the Magnetic Zero's met Home en Other Lives met Tamer Animals. Misschien wel iets voor jou.

    Marc

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En nog een tip: http://www.youtube.com/watch?v=nfxi55IAMN0

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Haha, ik lees je reacties net pas, maar had je tips desondanks al opgepikt.. Je hebt duidelijk wel inzicht in m'n smaak! :)

    BeantwoordenVerwijderen