donderdag 9 juni 2011

Vlaaij Top-15 van 6-12 juni 2011

Ik moet bekennen dat de motivatie om een Vlaaij Top-15 voor deze week te maken de afgelopen dagen op een dieptepunt beland was. Ik had even andere sores aan m'n hoofd, waardoor ik de lijst maar voor me uit bleef schuiven. Nu is 'ie dan echter toch wel degelijk af, en ik mag wel zeggen: hij is weer mooi!
Deze week breek ik eenmalig met m'n eigen regels dat alleen nieuwe singles kans hebben om in de top-15 te worden opgenomen. Tijdens het pas afgelopen tennistoernooi van Roland Garros heeft Eurosport me weer veelvuldig bestookt met allerhande reclames, die ik na twee weken tennis kijken redelijk uit m'n hoofd ken. Zo ook die reclame voor de Nikon-fotocameras. Ik was blijkbaar niet de enige die de achtergrond bij die reclame was opgevallen, want ook bij Radio 3FM is dat nummer intussen in de playlist opgenomen. Welk nummer? Nou, de hoogste nieuwe binnenkomer van deze week: Welcome home van Radical Face. Het nummer is officieel al in 2007 uitgebracht, maar ik verwacht spoedig een re-release...
De andere nieuwe binnenkomers van deze week zijn wat meer onder in de lijst te vinden. De nieuwe van Das Pop komt binnen op 10, en dat is één plekje lager dan House van Patrick Wolf. En helemaal onderin vinden we zowaar de nieuwe van Coldplay, op nummer 14. Ik ben nog niet 100% overtuigd, maar hoe vaker ik het nummer hoor, hoe meer het blijft hangen... Andere 'grote' bands die zopas met nieuwe singles kwamen (My Morning Jacket, Kaiser Chiefs, Two Door Cinema Club) mogen nog even in de wachtkamer plaatsnemen. Of ze ooit aan de beurt komen? We zullen het gaan zien...
We nemen deze week afscheid van Go Back To The Zoo, Noah And The Whale, Pioneers Of Love en The Galacticos. Geen van deze nummers heeft ooit echt hoge toppen gescheerd in de Vlaaij Top-15, dus het verdwijnen van dit kwartet is niet bijzonder vermeldenswaardig.
Bovenaan is Bon Iver z'n koppositie kwijt aan Cage The Elephant. Waar hun vorige single Shake me down nooit hoger kwam dan plek 2, is het met Around my head dit keer wel raak! Bon Iver parkeert intussen op 2, terwijl de overige toppers van vorige week hun positie redelijk handhaven. Opvallend is wel dat Miles Kane en Agnes Obel nu al respectievelijk 8 en 7 weken genoteerd staan, en vooral de frêle Deense lijkt nog niet echt hard op weg naar de uitgang. Maar wat wil je dan ook, Riverside is een nummer van adembenemende schoonheid...


01           [02]        Cage The Elephant - Around my head

02           [01]        Bon Iver - Calgary
03           [00]        Radical Face - Welcome home
04           [03]        The Pains Of Being Pure At Heart - Heart in your heartbreak
05           [06]        Intergalactic Lovers - Shewolf
06           [04]        Agnes Obel - Riverside
07           [08]        Big Talk - Getaways
08           [05]        SX - Black video
09           [00]        Patrick Wolf - House
10           [00]        Das Pop - Skip the rope
11           [07]        The Vaccines - If you wanna
12           [09]        Miles Kane - Rearrange
13           [12]        Kings Of Leon - Back down South
14           [00]        Coldplay - Every teardrop is a waterfall
15           [11]        Amatorski - Soldier

Ik verwacht dat de motivatie volgende week wel weer terug is, het project stopt allerminst, hopelijk ben ik volgende week weer wat eerder...

2 opmerkingen:

  1. Woepie! Nog iemand die Patrick Wolf naar waarde schat.
    Ik heb ook nog een tip voor je. Vetiver heeft een nieuw album (komt dinsdag uit) en voorop loopt al een single Wonder Why. Is wel iets voor jou, denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk een voormalig Steunfondsplaatje nu ook in jouw lijst :)
    Trouwens de leukste nummers voor mij staan op 13 en 14!
    Nieuwe van The Horrors al gehoord?

    BeantwoordenVerwijderen