vrijdag 28 oktober 2011

Vlaaij Top-15 van 24-30 oktober 2011

Nou, een top-15 maken in een tentamenweek blijkt ook al niet echt de makkelijkst in te plannen bezigheid. Gaandeweg kom ik er achter dat ik wel erg vaak géén tijd en/of zin heb om de lijst te maken; des te groter is de uitdaging om toch maar weer elke week 15 mooie liedjes uit te zoeken om aan jullie voor te schotelen!
Deze week hebben we een nieuwe nummer 1. Het zat er al een klein beetje aan te komen, maar na twee weken op de tweede stek, hebben de Australiërs van The Jezabels toch maar mooi de koppositie aan Florence & The Machine ontfutseld. Ik heb niet het idee dat Endless Summer overal zo fijn binnenkomt als hier, maar daarvoor is het natuurlijk ook gewoon mijn lijst: ik bepaal de volgorde. Niks mis mee!
Florence doet het trouwens nog steeds gewoon goed, want ze staat deze week op plek 3. Dat is wel één plek lager dan de hoogste nieuwe binnenkomer van deze week. Ik weet wel dat Lucky now van Ryan Adams al niet meer echt gloedjenieuw is, maar dat 'ie nu pas in de lijst komt, heeft te maken met één van mijn vele afwijkingen: ik heb nog wel eens de neiging om nieuw materiaal van mijn favoriete artiesten lang te laten liggen, omdat ik bang ben teleurgesteld te worden. Gelukkig weet Ryan Adams op zijn nieuwe album zijn oude niveau gewoon weer op te pakken, en deze eerste single prijkt gelijk - en terecht - hoog in de Vlaaij Top-15!
Andere nieuwe binnenkomers zijn deze week de nieuwste van The Kooks op 10 en ook de nieuwe Wakey!Wakey! opent bescheiden, op plek 14. Square peg round hole is, anders dan de drievoudig lijstaanvoerder Light outside, vooral een heel vrolijk nummer. En ach, dat hoor ik ook gewoon graag...
De grote stijgers in de lijst vinden we deze week in het kamp van Snow Patrol en Jens Lekman - die vorige week nota bene juist flink gezakt was. The Vaccines balanceren nu op de rand van de afgrond, want hun kraker All in white zakt liefst acht plekken, naar nummer 15. Misschien kunnen we dan volgende week Nørgaard in de lijst verwachten, om de vorige single af te lossen? Naast The Vaccines verliezen ook Nero, Coldplay en Patrick Wolf flink wat van hun pluimen.
Rest me nog te melden dat we ook afscheid hebben genomen van drie plaatjes: Gypsy & The Cat hielden het maar één weekje uit, terwijl de laatste single van Noel Gallagher en z'n High Flying Birds er ook niet meer bij is. De laatste exit staat op naam van de Intergalactic Lovers.



01 [02] The Jezabels - Endless Summer

02 [00] Ryan Adams - Lucky now
03 [01] Florence & The Machine - What the water gave me
04 [03] Beirut - Santa Fe
05 [09] Snow Patrol - This isn't everything you are
06 [10] Jens Lekman - An argument with myself
07 [05] Coldplay – Paradise
08 [04] Patrick Wolf - Time of my life
09 [11] CSS ft. Bobby Gillespie - Hits me like a rock
10 [00] The Kooks - How'd you like that
11 [08] Other Lives - Tamer animals
12 [06] Nero - Promises
13 [14] Headphone - Miracles
14 [00] Wakey!Wakey! - Square peg round hole
15 [07] The Vaccines - All in white

Of er volgende week een Vlaaij Top-15 komt, weet ik nog niet zeker. Ik zend dan namelijk de hele week De Magistrale uit, de lijst van mijn 1000 favoriete platen allertijden. De hele week te beluisteren via de internetradio... Luister mee en schrik of geniet van mijn (wan)smaak!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten